Elektrikergymnasiet
August 15, 2017

Värmdö Tekniska Gymnasium

Plugga till målare

Är du intresserad av att bli målare? I så fall finns det en utmärkt måleriutbildning på Värmdö Tekniska Gymnasium inriktning måleri. Du läser utbildningen inom Bygg- och anläggningsprogrammet, vilket görs i andra årskursen. Det som är bra med denna utbildning är att om din plan var att endast bli målare får du även inom programmet lära dig att snicka, mura, gjuta, plåtslageri och målning. Utbildningen är både teoretiskt och praktiskt, men du får även åka ut och praktisera vilket är en bra ingång i yrkeslivet. Målare är också utmärkt att satsa på nu för framtiden ser ljus ut inom branschen då Stockholm ständigt byggs ut. De många bostadsområdena som är antingen nyproduktion eller de som behöver renoveringar behöver ständigt duktiga målare.

Programmet lär dig måleriyrket från grunden och får all kunskap om det teoretiska som färger, målerimaterial, branschregler, tolkningar av ritningar och kundbemötning. I de praktiska aspekterna lär du dig spackling, tapetsering, sätta klinker och mera. Efter den grundlägganden utbildningen får du chansen att läsa mer avancerade kurser.

Praktik

Värmdö tekniska gymnasium har goda förbindelser med flera byggföretag i Stockholm och hjälper deras elever med praktikplatser på både små eller stora byggen. Framförallt inom Nacka och Värmdö, men även hela Stockholm för den som är intresserad. Enligt deras hemsida så fick 90 % av alla byggstudenter arbete efter gymnasiet och majoriteten tyckte att det var genom praktiken.

Behörighet till högre utbildning

Vissa studenter vet redan under utbildningen att de vill läsa högre efter gymnasiet. Dessa elever får då möjligheten att gå ett “högskolepaket”, vilket ger möjlighet att läsa vidare på högskola. Exempelvis kan du läsa vidare till att bli arkitekt, byggnadsingenjör, arbetsledare och mera.

Information om Värmdö tekniska gymnasium

Värmdö Tekniska Gymnasium grundades 1994 och ligger i Gustavsberg på Värmdö. Enligt deras hemsida har de utbildat cirka 2000 studenter och är ett så kallat yrkesförberedande gymnasium, men de finns även program som är högskoleförberedande. I alla program får du välja “högskolepaketet” som jag nämnde tidigare inom måleri.

Gymnasiet är inte självständigt utan är en del av en större grupp inom utbildningsföretaget Aprendere skolor.

Hur reser jag till och från Värmdö tekniska gymnasium?

Den enklaste vägen att åka till gymnasiet är att åka till tunnelbanestationen Slussen och ta buss därifrån. Bussen 474 som går mot Hemmesta tar ungefär 20 minuter och busshållplatsen du ska stiga av vid är Villagatan. Det är ungefär en fem minuters promenad, till edla Sofias gata 15.

Efter utbildningen

Efter utbildningen får du som student en godkänt yrkesexamen och du har påbörjat din resa att bli en fullärd målare. På programmet samlar du in 2500 poäng, och resterande poäng på 2500 tar du som lärling. Som lärling tjänar du lite mindre, men du har möjligheten att jobba upp dig och sedan bli fullärd och fullbetald.

Vill du veta mer om Värmdö kommun och Gustavsberg?

Värmdö kommun ligger i Stockholms län, med centralorten Gustavsberg 2 mil öster om Stockholm. Det ligger i landskapet Uppland och omfattar stor del av Stockholms skärgård med ungefär 40 000 invånare. Gustavsberg är en tätort inom Värmdö och har ungefär 11 000 invånare.